ODBned: Raymond Westerling

Ik kwam met hem in aanraking in de jaren 70 was zelf nog een knaapje.

Amsterdam west Ter Haar buurt daar woonde hij in een benedenhuis. Mijn baas ging met mij mee hij vertelde dat we naar Kapitein Westerling gingen. Ik had geen enkele notie wie dat zou moeten zijn. Eenmaal aangekomen op zijn adres belde mijn baas aan. Het was een stugge confrontatie tussen die twee. En ik voelde dat er een rare sfeer hing tussen deze twee mannen.

Mijn baas maakte tijdens onze aanwezigheid nog een paar opmerkingen waarop die Westerling nog wat terug riep. Mijn baas mocht hem niet, maar waarom dat wist ik niet. Een oude woning waar hij in leefde met een verzakte vloer over de hele lengte van zijn benedenhuis. Dat moest dus weer in orde gebracht worden en dat was mijn opdracht.

Later heb ik nog met R. Westerling gesproken en hij vertelde aan mij dat hij militair was geweest in het Nederlandse leger. Wat ik mij nog goed kan herrinderen is dat hij zijn shirt omhoog deed tijdens zijn gesprek met mij, en zijn schot wonden liet zien. Ik was wel  onder de indruk van wat ik zag. (Auteur)

Raymond Westerling korte samenvatting

Na langdurige omzwervingen, waarbij voortdurend uitlevering aan Indonesië dreigde, kwam Westerling uiteindelijk in Nederland aan. Daar leidde hij, afgezien van een mislukte carrière als operazanger, een betrekkelijk onopvallend leven. Hij publiceerde in 1952 zijn memoires en voorzag in de jaren tachtig in zijn levensonderhoud als handelaar in tweedehands boeken. Raymond Westerling overleed op 26 november 1987, op 68-jarige leeftijd, in zijn woonplaats Purmerend aan een hartstilstand.

Geef een reactie

