Arbeidsongeschikt dan heb je heel weinig te besteden.

WIA Verzekering

De WIA wordt verder onderverdeeld in 2 regelingen, te weten:

  • de Regeling Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten (IVA)
  • de Regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)

Tenminste 35 procent arbeidsongeschikt recht op Wia

‘Mijn katten zijn enige wat ik nog heb’

Nederland

Schatting gemiddeld inkomen 2012 = € 33.000

Per maand: bruto 2.541, € netto 1.829

Rond komen van een uitkering, mee kijken  in de portemonnee van een arbeidsongeschikt persoon.
I. Kever, 50 (vrijwilliger bij Humanitas)

Kinderen: zoon (26)

Totale netto inkomsten: 1323 euro

Vaste maandelijkse woonlasten: 656,55 euro

Overige vaste lasten: 592,05 euro

Sparen per maand: niets

Kever: “Ik heb beknelde zenuwen waardoor ik niet lang kan staan en mijn hoofd moeilijk recht kan houden. Daardoor ben ik arbeidsongeschikt en heb ik heel weinig te besteden. Ik heb een volledig overzicht van mijn inkomsten en uitgaven en draai elk dubbeltje zes keer om voordat ik het uitgeef. Toch houd ik nog regelmatig een week over aan het eind van mijn geld.”

“Ik ben er trots op dat ik nooit rood sta. Aan het begin van de maand pin ik 100 euro, waarmee ik het de rest van de maand moet doen. Omdat ik veel last heb van mijn lichaam zwem ik regelmatig, een dure uitgave die er nauwelijks vanaf kan. Ik koop eens per jaar nieuwe kleding. Nieuwe meubelen zitten er niet in, maar via Marktplaats vind ik vaak goedkope of zelfs gratis leuke spulletjes. Daar haal ik mijn pleziertjes uit.”

“Ik vind het verschrikkelijk als ik mensen over geld hoor klagen terwijl ze genoeg hebben te besteden. Ik kan in leven blijven, maar daar is ook alles mee gezegd. Soms zeggen mensen dat ik mijn katten moet wegdoen, maar zij zijn het enige wat ik nog heb.”

ADVIES: Elk financieel advies is er uiteindelijk op gericht dat het mensen inzicht in hun maandelijkse inkomsten en uitgaven geeft. Waar mogelijk kunnen zij dan besparen en een buffer opbouwen. Mensen die nauwelijks rondkomen, beseffen maar al te goed de waarde van een dergelijk overzicht. Die hebben daarvoor geen advies nodig.

I.Kever heeft zo te zien alles goed op een rijtje. Wat ze nog kan doen, is kijken of haar gemeente de minima (financieel) ondersteunt. Wat de katten betreft: die hebben het vast beter bij Inge dan in een dierenasiel.

Bron: Telegraaf O.D.B.ned

Geef een reactie

