Na de banken de rechtbanken deel 5

images vader en zoon poot

Jan en Peter Poot deel 5

De Economist van 30 juni 2007 schrijft daarover in A settling of accounts Business in Russia “Good news for the Kremlin: no longer must it work so hard to justify the destruction of Yukos (…) PricewaterhouseCoopers (PWC), an accounting firm, said it had withdrawn a decade’s worth of audit reports for Yukos (…) PWC now argues that Yukos’s managers must have lied ….” Ben je een betrouwbare (top)accountant als deze zich 10 jaar laat misleiden?

Zelfs 1 jaar is al te veel. Coopers gaat dus erg ver, doet alles voor een oppermachtige opdrachtgever. Wiens brood met eet, diens taal men spreekt. Ook topman Nijhuis, die Peter en mij een “stelletje criminelen” genoemd heeft. Echter het zijn Coopers en topman Van Luijk die in december 1994 veroordeeld zijn door de tuchtraad van NIVRA en 1 jaar later in hoger beroep door het College van Beroep voor het Bedrijfsleven wegens “doodzonden”.

Wie zijn nu de criminelen? Gerrit Wagner, voormalig President Koninklijke Shell schreef mij daarover 3 briefjes: Beste Jan: 3 juni 1997 “Coopers verdient een enorme douw, vooral Van Luijk. Eigenlijk is zo’n man in dit beroep niet te handhaven.” 9 januari 1998 “Ik ben nog steeds van mening dat Van Luijk/ Coopers zich onfatsoenlijk en onrechtmatig hebben gedragen.” 2 april 1999 “Ik heb mij inderdaad verheugd toen het vertrek van Van Luijk bekend werd. Maar Coopers zelf moet ook nog

NB. Maar ja als je fouten maakt kan je het ver schoppen in de politiek, zoals ook Cerfontaine die beloond is met zijn benoeming tot president-commissaris van de LVNL. Onder zijn toezicht zijn er 3 bijna catastrofale vliegtuigongelukken gebeurd. Over de eerste twee heb ik advertenties gepubliceerd, niet over het recente bij Uitgeest.Frappant is dat al mijn voorstellen door Schiphol tegengewerkt zijn, hoewel gebaseerd op persoonlijk onderzoek van 20 internationale mainports. Ik had het omgekeerde en verkeerde moeten voorstellen!

De voornaamste zijn:1. Neem Atlanta als voorbeeld, mijn eerste rapport van 6 januari 1988, 25 jaar geleden, kies voor een parallel banenstelsel. Zandbak Dubai heeft dit wel gedaan en Schiphol ingehaald binnen 15 jaar als vracht- en binnen 20 jaar als passagiersluchthaven. Echter onze nationale luchthaven koos O’Hare Chicago als voorbeeld met een tangentieel systeem. Tegen de waarschuwing van haar 5 directieleden die mijn zoon Peter en mij 2½ uur voorgelicht hebben, dus 12½ manuren.NB. De directeur van Atlanta Calvin Carter en zijn voorganger George Berry gaven mij ieder 3 uur. Hun tweede man zelfs 1½ dag.

De CEO’s van Schiphol elk 1½ uur. 2. Schiphol heb ik reeds in mijn advertentie van medio 1995: Schiphol: Een extra startbaan of de start van extra banen? (=werkgelegenheid) gewaarschuwd tegen aanleg van de in 2003 inderdaad mislukte Polderbaan. Niets daarvan geleerd, eiste Cerfontaine een jaar later 2 extra startbanen waaronder de 2e Kaagbaan, gereserveerd tot na 2020. Uitermate schadelijk voor vestiging van high tech bedrijven, zoals gebleken uit het harde feit dat de werkgelegenheid in Haarlemmermeer c.q. Schiphol vanaf 2002 niet meer toegenomen is (niet alleen onder Cerfontaine maar evenmin onder Nijhuis, hoewel reeds 4 jaar in functie).3.

Kies voor de vestiging van high tech bedrijven als dependances van Amerikaanse wereldbedrijven – zoals Singapore, Taiwan, Zuid-Korea, etc. wel gedaan hebben – met als resultaat telkenjare miljardenwinsten dus cumulatief en daardoor bovendien hoge opbrengsten aan vennootschaps- en inkomstenbelasting.

NB. met high tech zouden de huidige bezuinigingen en zware belastingenverhogingen overbodig geweest zijn. de luchthaven heeft mijn voorstellen tot beleidswijzigingen stelselmatig tegengewerkt en is zo gezien de grote schuldige. maar ook de staat gaat niet vrijuit heeft nl. verzuimd om te controleren of Schiphol wel voldeed aan de regeringsopdracht Schiphol tot economische motor te maken. regeren was dus negeren. hoort Schiphol wel onder Verkeer en Waterstaat in plaats van Economische Zaken? vraag ik wederom.Echter Schiphol koos voor vrachtbedrijven, weinig rendabel, met wel veel overlast voor bewoners. Bovendien met slechts 8 werknemers tegenover 250 werknemers per ha. bij high tech, dus 30 keer zoveel verspilling van de kostbaarste grond in Nederland.NB.

In ons Chipshol Park-Rijk hebben zich wel high tech bedrijven gevestigd zoals 2 kantoorgebouwen Microsoft, het kantoren- en computercentrum van KLM, Juniper, Net App en Athlon in ons Vision Plaza (27.000 m2 bvo).4. Maak een centrum van internationale allure, d.w.z. een Airport City hiervoor reeds besproken. Ik verwijs hiertoe naar het voortreffelijke artikel Airport City Schiphol komt niet van de grond in het FD d.d. 21 mei 2007 van Heiko Jessayan. Zijn artikel is gebaseerd op de opvattingen van dé autoriteit inzake airport cities Prof. Kasarda, destijds ook adviseur van Schiphol.

“Toch is het in Nederland niet te laat, zegt Kasarda. Hij wijst op een unieke locatie nabij Schiphol: Badhoevedorp-Zuid. Dat gebied van 2 miljoen m2 (voor 70.000 werknemers, JP) wordt ontsloten door drie snelwegen (A9, A4 en A5) en door twee spoorlijnen, waaronder de hogesnelheidslijn Parijs-Amsterdam. Volgens Kasarda is dat gebied in potentie de airport city bij uitstek. (…) De pioniersvisie van Poot sr. vertoont frappante overeenkomsten met de visie die hoogleraar Kasarda nu uitdraagt. (…) Maar volgens Kasarda was Jan Poot zijn tijd juist ver vooruit.”5. De luchthaven staat of valt met één man, haar CEO, heb ik steeds benadrukt naar het voorbeeld van George Berry, de maker van Atlanta Airport.

Schiphol benoemde na psycho­therapeut Cerfontaine een accountant als CEO. Onder accountant Burgisser is Swiss Air, eertijds met KLM de beste luchtvaartmaatschappij ter wereld, failliet gegaan. NB. De nieuwe opgerichte Swiss koos daarom een vakman uit Lufthansa die het zo goed gedaan heeft dat Christopher Franz (42) in 2011 tot CEO van Lufthansa bevorderd is. Lufthansa maakt nog steeds winst terwijl Air France/KLM reeds vanaf 2009 verlies maakt. Volgens de Economist d.d. 5 juni 2010 maakte Air France KLM toen een verlies van € 1,5 miljard en Emirates een winst van € 1 miljard, dus € 2,5 miljard verschil.Topaccountants hebben sinds 2008 geen goede reputatie (meer) wegens hun goedkeurende verklaringen aan banken en zijn dus mede verantwoordelijk voor de bankencrisis.

Nijhuis zit in de Raad van Toezicht van SNS en was als CEO van PriceWaterhouseCoopers dé accountant van Schiphol. Uitzonderlijk is zo gezien zijn benoeming tot CEO van Schiphol. Vanaf haar oprichting in 1986 was Coopers onze accountant. Desondanks na 7 jaar Chipshol laten vallen met fatale gevolgen. Voor Coopers is dat niets bijzonders. Zo heeft deze topaccountant als PriceWaterhouseCoopers in 2007 Yukos laten vallen en overgeleverd aan haar doodsvijand Gazprom.

De Economist van 30 juni 2007 schrijft daarover in A settling of accounts Business in Russia “Good news for the Kremlin: no longer must it work so hard to justify the destruction of Yukos (…) PricewaterhouseCoopers (PWC), an accounting firm, said it had withdrawn a decade’s worth of audit reports for Yukos (…) PWC now argues that Yukos’s managers must have lied ….” Ben je een betrouwbare (top)accountant als deze zich 10 jaar laat misleiden? Zelfs 1 jaar is al te veel.

Coopers gaat dus erg ver, doet alles voor een oppermachtige opdrachtgever. Wiens brood met eet, diens taal men spreekt. Ook topman Nijhuis, die Peter en mij een “stelletje criminelen” genoemd heeft. Echter het zijn Coopers en topman Van Luijk die in december 1994 veroordeeld zijn door de tuchtraad van NIVRA en 1 jaar later in hoger beroep door het College van Beroep voor het Bedrijfsleven wegens “doodzonden”. Wie zijn nu de criminelen? Gerrit Wagner, voormalig President Koninklijke Shell schreef mij daarover 3 briefjes: Beste Jan:3 juni 1997 “Coopers verdient een enorme douw, vooral Van Luijk.

Eigenlijk is zo’n man in dit beroep niet te handhaven.”9 januari 1998 “Ik ben nog steeds van mening dat Van Luijk/ Coopers zich onfatsoenlijk en onrechtmatig hebben gedragen.”2 april 1999 “Ik heb mij inderdaad verheugd toen het vertrek van Van Luijk bekend werd. 1van5

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s