Opstelten en Teeven treden af, te lang onduidelijkheid over schikking.

 opstelten.2

Opstelten en Teeven treden af, te lang onduidelijkheid over schikking
 Minister Ivo Opstelten en staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie hebben vanavond hun aftreden bekendgemaakt.
De bewindslieden konden niet langer aanblijven nadat was gebleken dat Opstelten de Tweede Kamer onjuist had ingelicht over een deal die Fred Teeven als officier van justitie met drugshandelaar Cees H. had gemaakt.

Opstelten zei in de persconferentie over het vandaag gevonden betalingsbewijs:

 “Naar aanleiding van de recente berichtgeving heb ik de afgelopen dagen een ultieme inspanning laten verrichten om de destijds niet toegankelijk geachte gegevens alsnog te laten ontsluiten.

Dit onderzoek heeft weliswaar geen bankafschriften of andere documenten opgeleverd. Maar ik heb wel een digitale bevestiging gevonden dat in 2001 een bedrag van 4,7 miljoen gulden is overgemaakt ten gunste van Cees H. Daarmee moet ik constateren dat er toch administratieve informatie op mijn departement beschikbaar was. Deze informatie had – naar nu blijkt – ook al eerder ontsloten kunnen worden.

Dit brengt mij tot de conclusie dat er gedurende een te lange periode onduidelijkheid is blijven bestaan over de feitelijk afweging van deze schikking.

Hiervoor draag en neem ik de volle verantwoordelijkheid.

Daarom heb ik zojuist mijn ontslag aangeboden aan de Koning.”

Teeven had de klus graag afgemaakt

Fred Teeven zegt dat wat hem betreft het opstappen van Opstelten onverteerbaar is en dat hij daarom ook aftreedt.

“Het is iets wat mij persoonlijk diep raakt. Ik heb vierenhalf jaar lang opgetrokken samen met minister Opstelten om het land veiliger te maken.
Daar hebben we met ziel en zaligheid aan gewerkt. En die klus had ik graag met hem afgemaakt.

Ik vind dat ik niet meer geloofwaardig kan functioneren nu de minister is afgetreden op dit specifieke onderwerp waar ik jarenlang als officier van justitie nauw bij betrokken ben geweest. Dat is ook de reden dat ik ook zojuist aan de Koning mijn ontslag heb aangeboden. Dat is niet alleen het ontslag wat ik formeel moet aanbieden als de minister aftreedt, ik vind ook dat ik niet langer geloofwaardig verder kan functioneren als staatssecretaris, omdat de minister zoals u weet moet aftreden vanwege de Teeven-deal.”

Fred Teeven sloot de persconferentie af met een mededeling over de deal met Cees H.:

“Met die deal is overigens niks mis, dat wil ik hier nog wel even gezegd hebben. Ook dat is gewoon gebeurd voor volk en vaderland, zoals de minister en ik ook de afgelopen vierenhalf jaar hebben gedaan.”

Koning verleent ontslag

Koning Willem-Alexander heeft minister Ivo Opstelten en staatssecretaris Fred Teeven maandag nog ontslag verleend, aldus de Rijksvoorlichtingsdienst kort voor middernacht namens het Kabinet van de Koning.

De koning deed dit “op de voordracht van de minister-president, op de meest eervolle wijze, onder dankbetuiging voor de vele gewichtige diensten door de minister en de staatssecretaris aan hem en het Koninkrijk bewezen”.

‘Opstelten en Teeven voorkomen pijnlijk Kamerdebat’

Volgens politiek redacteur Annemarie Kas van NRC Handelsblad konden beiden eigenlijk niet anders:

“Het is duidelijk een politieke keuze. Het zou ook de vraag zijn geweest of er nog voldoende steun was geweest in de Kamer. Ze voorkomen hiermee mogelijk een pijnlijk Kamerdebat dat morgen zou plaatsvinden.”

Arie Slob (ChristenUnie) gaat ervan uit dat het Kamerdebat gewoon doorgaat. Bij Nieuwsuur zei Slob:

“Het lijkt me niet dat het debat nu van tafel is, want er zijn nog veel vragen te stellen. Het debat zal gewoon gevoerd moeten worden. Morgen of anders op een ander moment. Het kan toch niet zo wezen dat door het vertrek van twee bewindslieden het debat in de Kamer niet gevoerd wordt.”

Bron:nrc.nl

Geef een reactie

