Als oudere werkloze ben ik de vernedering zat.

images zwervers

Als oudere werkloze ben ik de vernedering zat

Na een carrière in onderwijs en zorg moest hij stoppen met dit werk. Zo’n 150 sollicitaties verder is bijna zestiger Ab van Marle de wanhoop nabij. In deze brief beschrijft hij zijn pogingen de moed erin te houden.

Ik wilde niet afgeschreven worden

Naar aanleiding van het artikel ‘Dan maar onzichtbaar solliciteren’ (Economie, 16 september) wil ik graag reageren. Ik behoor ook tot de groep oudere werklozen die moeilijk aan het werk komt. Ik ben weliswaar nog net geen 60, maar mij lukt het ook niet.

Na een carrière in de zorg en het onderwijs moest ik in 2013 vanwege gezondheidsproblemen stoppen met dit werk. Omdat ik niet afgeschreven wilde worden heb ik de keuze gemaakt om niet na de ziekte periode het WIA-traject te bewandelen.

Toen ging ik nog van de veronderstelling uit dat het toch mogelijk zou moeten zijn om met twee hbo-opleidingen ergens aan het werk te komen. Na 15 maanden WW en zo’n 150 sollicitaties weet ik wel beter.
Hoewel ik vrijwel 99 procent van de sollicitaties heb gedaan op een lager tot veel lager niveau.

Het UWV heeft in de verplichte cursus ‘succesvol naar werk’ geadviseerd een LinkedIn account aan te maken. Dit account geeft echter zoveel informatie over mij waardoor het vrijwel onmogelijk is om te dienen als middel om aan werk te komen. Want hoe verklaar je dat er ineens een abrupt einde aan jouw carrière is gekomen. Zonder dan te vermelden dat er sprake was van kanker en depressies vanwege een veel te hoge werkdruk in het verleden.

Verdere vernedering

Soms hoeft het van mij niet meer

Vacatures waar ik nu op solliciteer variëren van lijkverzorger tot chauffeur. Hoewel ik voor het eerste uitermate geschikt zou zijn als ex-verpleegkundige en voor het tweede als ervaren chauffeur die schadeloos heeft gereden, krijg ik altijd de boodschap dat er andere kandidaten zijn die beter in het profiel passen.

De druk op mij en op alle mensen van ongeveer mijn leeftijd is hoog, er zijn momenten dat ik denk: van mij hoeft het niet meer. Toch moet ik mij voor elke functie als zeer enthousiast blijven presenteren, als een levenslustig en voor mijn leeftijd jong persoon, en verder zo hip als maar gewenst is. Het contrast is groot met de werkelijkheid.

Ik heb al lang het gevoel er niet meer bij te horen, ik heb problemen om de eindjes aan elkaar te knopen, de moed er in te houden, mijn zelfrespect in stand te houden. Uit gesprekken met leeftijdsgenoten, met en zonder gezondheidsproblemen, in WW of bijstand weet ik dat deze onderwerpen ook bij hen spelen.

Maar wat ik en anderen die wel meer dan 40 jaar de stront voor een ander te hebben opgeruimd en hun kroost heb geprobeerd iets bij te brengen, nu te horen krijg van dit kabinet is, dat de werkende er financieel op vooruit gaat.

Het beetje geld interesseert mij niets maar ik ben wel zeer gevoelig voor de verdere vernedering van mijn leeftijdsgroep en ouder. Werklozen en bijstandsgerechtigden die er tijdens de crisis niet zelf voor hebben gekozen om er uit te vliegen op hun werk, worden daarvoor wel gestraft. En dan natuurlijk de ouderen met aow die weinig kans hebben op verbetering. Met ons kun je alles maken. Bron: volkskrant foto Odbned

2 gedachtes over “Als oudere werkloze ben ik de vernedering zat.

  1. Hallo Mr. de Jong,

    Mooi dat u commentaar geeft op het artikel.

    Is die dagvaarding waar u overschrijft recent, bent u daar nu mee bezig begrijp ik.

    Betreffende het niet aan nemen van ouder personeel, denk ik dat leeftijd discriminatie een dekmantel is om de oudere werknemer die men te duur vind niet aan te nemen. Polen en andere oost Europese mensen die voor minder geld werken nemen banen van (gesettelde) werknemers over. Het lijkt er op dat de Ned. regering niet vanzelf sprekend de belangen van de werknemers meer beschermt.

    U heeft het over bijvoorbeeld godsdienst,- meen mij te herinneren een artikel op mijn weblog dat een leraar geweigerd werd omdat de leraar niet gelovig was. Over discriminatie gesproken.

    Ja Mr. de Jong ik weet het nog, heb in het verleden artikelen geplaatst over u procedure. U viel mij in het oog. Omdat ik vind dat u anders bent dan de meeste. Doe mijn hoed daarom af.

    Rechtsbijstand verzekeraars. Ik heb ervaring met de DAS.
    Ondanks na jaren van corresponderen gaf men toe dat ze mijn zaak verprutst hadden met grote gevolgen voor mij. Men wilde uiteindelijk schikken en een bedrag aan mij betalen. Daar kon ik mijn advocaat zijn declaraties niet mee betalen. Zijn naar de rechter gegaan om rechtvaardigheid te krijgen maar dat pakte totaal verkeerd uit verbijstert was ik. Wie houd toezicht op rechters. U spreek over een sollicitatie, betreft dat u zelf? Te veel ervaring daar heb ik nog niet eerder van gehoord maar wel afgewezen worden voor een baan wegens te hoge opleiding.

  2. Ik dagvaard de Staat der Nederlanden omdat hier geen doeltreffende, evenredige en afschrikkende sancties gelden tegen leeftijdsdiscriminatie bij werving van personeel. Die sancties hadden vanwege een Europese richtlijn al in 2003 in onze wet moeten staan. De regering vond dat toen niet zo nodig….

    Andere vormen van verboden onderscheid (ras, godsdienst, levensovertuiging, geslacht en seksuele geaardheid) zijn wel in het strafrecht gesanctioneerd. Voor leeftijdsdiscriminatie werd dat kennelijk niet wenselijk geacht… Maar hiervoor is dus geen enkele sanctie, ook niet civielrechtelijk.

    U kent mij wellicht nog: Leendert de Jong. Ik vocht (tegen de bierkaai) voor toepassing van gedragsregels voor rechtmatige bijstand en geheimhouding bij verzekerde rechtsbijstand, zoals bij DAS, ARAG en vele andere, en vervolgens voor vrije advocaatkeuze in procedures. Juridisch kreeg ik gelijk maar… wie houd er toezicht op de verzekeraars…. De AFM ? Die weet zelf niet wat rechtmatige rechtsbijstand dient in te houden…

    Al bij mijn eerste sollicitatie ben ik afgewezen wegens…. te veel ervaring! En wat blijkt: het College van de rechten van de mens is maar een papieren tijger. Ondanks een stroom uitspraken van dat College blijven keurige instanties (zoals het Ministerie van Defensie, het UWV, Delta Lloyd en Rabobank) onderscheid op leeftijd bij de werving van personeel maken.

    Ik zond persberichten uit maar… het journaille is het allemaal te ingewikkeld.

Geef een reactie

