Mijn spaargeld verdween als sneeuw voor de zon.

‘Het begon toen ik mijn baan kwijtraakte. Altijd had ik mijn ziel en zaligheid in mijn werk gestopt, ik haalde daar zo veel voldoening uit. Natuurlijk, ik vond het heerlijk om voor mijn zoontje te zorgen en leuke dingen te doen met mijn man, maar die baan, die gaf me onafhankelijkheid, status. Niet dat ik materialistisch was, helemaal niet zelfs. Ik was van het oppotten, had duizenden euro’s op mijn spaarrekening staan…’

“Maar ja, toen kwam de reorganisatie. Ze moesten me laten gaan. Eerst dacht ik nog: Joh, ik heb zo weer een andere baan. Maar voordat ik het wist, zat ik anderhalf jaar thuis. Te niksen. Ik voelde me waardeloos. En terwijl ik dacht dat ik zo’n beetje onmisbaar was op de zaak, ging het daar gewoon door. Hoorde ook niets meer van al die ‘lieve’ collega’s, voor wie ik me al die jaren uit de naad had gewerkt. Dat deed zeer.

VAKER DE STAD IN.
Op het moment dat ik in de regionale krant las dat het bedrijf weer enorm in de lift zat, was voor mij de maat vol. Ik ben de stad in gegaan en heb drie dure jurken gekocht, een glanzende keukenmachine en een leren tas. Wat een heerlijk gevoel gaf dat!
Mijn man was ook blij dat ik iets nieuws had gekocht. Hij was bang dat ik depressief zou worden. Vanaf dat moment ging ik vaker de stad in en elke keer kwam ik wel met iets nieuws terug. In het begin werd ik beloond met een heerlijke roes, maar die verdween steeds sneller en dan voelde ik me toch weer leeg. Op een gegeven moment begon ik me ook te schamen voor mijn uitgavenpatroon.

Mijn spaargeld verdween als sneeuw voor de zon en ik merkte dat mijn man het ook echt niet meer zo leuk vond. Daarom liet ik m’n aankopen niet meer zien, verstopte ze zelfs. Of ik gaf ze aan vriendinnen, neefjes en nichtjes. Om toch weer eventjes dat goede gevoel over mezelf te krijgen.

 ‘In plaats van spaargeld heb ik nu schulden’

Met dank aan mijn creditcard.
Inmiddels voel ik me alleen nog maar rot. Mijn spaargeld is op. In plaats daarvan heb ik een schuld van 2.500 euro opgebouwd, met dank aan mijn creditcard. Mijn man heeft daar geen idee van. We hadden afgesproken om volgend jaar voor ons 12,5-jarig huwelijk op vakantie te gaan naar de Malediven, maar ik zou niet weten van welk geld. Hij heeft nog wel spaargeld, maar daar redden we het niet mee. Niet als we ook nog iets van een buffer willen houden.
Ik weet dat ik moet stoppen met spullen kopen, maar ik ben er zo verslaafd aan geraakt. Als ik thuis blijf, komen de muren op me af. Dan weet ik gewoon niet waar ik het zoeken moet. Het lijkt wel alsof ik pas weer kan ademen als ik in de stad ben en in winkels rondstruin. Op zoek naar… Tja, naar wat weet ik eigenlijk niet. Het doet er niet eens toe.

Spaargeld is echt weg.
Ik wil gewoon íets hebben, zodat ik weer dat geluksgevoel ervaar als ik bij de kassa sta. Maar ik realiseer me ook heel goed dat dat fijne gevoel verdwijnt zodra ik thuis ben. Want dan begint de schaamte, het schuldgevoel. Heb ik weer iets gekocht, terwijl ik donders goed weet dat ik juist moet bezuinigen. En dat ik echt iets moet doen om dit te stoppen.
Maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik ben al spullen aan het doorverkopen via Marktplaats, dus ik denk wel dat ik mijn schuld kan wegpoetsen, maar dat spaargeld is echt weg.
En ik ben zo bang dat ik ondanks mijn voornemen toch weer naar de stad ga om iets te kopen. Een troost is het allang niet meer… Ik schaam me dood.”

Een gedachte over “Mijn spaargeld verdween als sneeuw voor de zon.

  1. Beste ?,
    Ik begrijp best, dat je met de creditkaart in de hand, vele te gemakkelijk dingen gaat kopen, waar spijt van krijgt, hoor. Het gaat zo veel te gemakkelijk.

    Hier een paar simpele handelingen, waarmee je je tegen jezelf kunt afschermen.
    1. zeg je creditkaart op
    2. zet de roodstand mogelijkheid op je betaalrekening op “UIT”
    3. neem je huishoudgeld voortaan contant op
    4. betaal daar ook alles in de winkel mee en laat je betaalpas voortaan thuis
    4. “plak” een spaarrekening achter je betaalrekening
    5. maak automatisch, maandelijks een vast bedrag over naar je spaarrekening

    Ik hoop voor je, dat zo snel uit de problemen komt en voortaan ook blijft.
    Dan gaat het leven je vast ook weer toe lachen!
    Voor noodgevallen heb je dan altijd geld op je spaarrekening achter de hand.

    Ik wens je veel zelfbeheersing en vooral succes!

Geef een reactie

